Langkau ke kandungan utama

KPDNKK TIDAK PILIH BULU UNTUK SELESAI SEBARANG MASALAH – BERNAMA – 30/8/2017

SELAMA, 29 Ogos (Bernama) — Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) tidak bersikap ‘pilih bulu’ dalam menyelesaikan sebarang masalah, tegas menterinya Datuk Seri Hamzah Zainudin.
Beliau berkata kementerian berkenaan merupakan medium pengantara bagi masyarakat mendapatkan maklumat atau pembelaan sewajarnya berkaitan barangan serta perkhidmatan.
“Kementerian membantu semua rakyat dan menjalankan tugas mengikut undang-undang yang ada dan kita mencari kaedah untuk semua pihak berada dalam keadaan menang-menang.
Telah terbukti cara kita benar-benar berhemah dan kita dapat selesaikan segala masalah dengan kaedah perundingan,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan lembu korban sempena Hari Raya Aidiladha di sini, hari ini.
Hamzah berkata demikian sebagai mengulas dakwaan sebuah persatuan pengguna yang menyatakan kementerian berkenaan tidak memperjuangkan nasib peniaga Islam dalam kes penamatan kontrak pengusaha stesen minyak Caltex, baru-baru ini.
Menjelas lanjut mengenai perkara itu, Hamzah berkata Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Seri Jamil Salleh telah mengadakan perjumpaan bersama pengusaha terbabit bagi mendapatkan jalan penyelesaian terbaik.
“Penamatan lesen antara pengusaha dengan syarikat minyak Caltex merupakan permasalahan yang berlaku bukan seminggu atau dua bulan tetapi beberapa tahun lalu sehingga dibawa ke mahkamah.
Malah, mahkamah telah memutuskan pihak Caltex berhak menamatkan tempoh perjanjian dengan pengusaha yang terlibat,” katanya.
Sebelum ini, Mahkamah Persekutuan membuat keputusan yang menyebelahi Caltex dan pengusaha terbabit perlu membayar ganti rugi RM300,000 seorang.
— BERNAMA
http://www.bernama.com/bernama/v8/bm/ge/newsgeneral.php?id=1387146

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kad Kemanusiaan (Tiada Permit, Overstay,Visa)

Terlalu banyak laporan mengenai Pekerja Asing & Majikan yang menghadapi masalah dokumestasi seperti visa, permit kerja, tinggal lebih masa (over stay) dan lain-lain.  Akibat daripada itu, mereka sering ditahan oleh pihak berkuasa dan turut didakwa hingga ke mahkamah selain ada juga pihak dengan sewenangnya mengambil kesempatan sama ada ejen, majikan atau pihak berkuasa dengan mnganiaya mereka. Kesan negatif terhadap sektor perniagaan juga semakin merosot akibat kekurangan pekerja yang mana kebanyakannya adalah pekerja asing. Majikan juga menerima kesannya yang mana akan didakwa dan disenarai hitam.  Bagi mengatasi masalah ini, MHO dengan kerjasama Persatuan Pengguna Islam Malaysia telah menyediakan khidmat penasihat undang-undang kepada warga asing dan majikan yang terlibat dengan masalah ini, MHO mempunyai lebih 25 orang peguam yang terlibat dalam program ini di seluruh Malaysia. Bagi majikan atau pekerja yang berminat memohon kad ini, bolehlah hubungi ka

JANGAN TAKUT AHLONG!

SELAGI AHLONG MAKAN NASI, SELAGI ITU TIDAK PERLU TAKUT, - Yusuf Azmi, 2017- LAPOR Laporkan aduan anda di Ibu Pejabat PPIM @ 33D-04-4, Commercial Unit, Villa Puteri Condominium, Jalan Tun Ismail 50480, Kuala Lumpur. Pastikan anda telah mendapatkan tarikh temu janji bagi mengelakkan sebarang kesulitan. Untuk sebarang pertanyaan dan tetapan temu janji, sila hubungi no hotline Unit Tindakan Khas PPIM ditalian 019 913 0000 / 013 20 1565 / 03 4050 4454 SIASAT Pihak pengadu diwajibkan untuk memberi maklumat serta butiran lengkap Ahlong. Pegawai penyiasat akan mendalami dan meniliti kes berdasarkan maklumat yang diberikan oleh pihak pengadu. RUNDING Selepas mendapat maklumat serta butiran lengkap dari pihak pengadu, pegawai penyiasat akan menjalankan rundingan awal dengan pihak Ahlong. PPIM hanya membantu dari segi rundingan seperti menghentikan faedah/bunga, menyusun semula jadual pembayaran dan mengurangkan jumlah tuntutan. Setiap keputusan dan hasil rundingan oleh

SEMBOYAN1MALAYSIA - 24/11/2017 - HARI 178 BOIKOT CALTEX: MENCARI RESPON KPDNKK

JIKA ADA SEBARANG ADUAN ATAU PERTANYAAN,SILA HUBUNGI: Alamat: 33D-04-4 Commercial Unit Villa Puteri, Jalan Tun Ismail 50480, Kuala Lumpur Hotline: 019 913 0000 / 013 220 1565 Office: 03 4050 4454 Website: www.semboyan1malaysia.my Blog: utkppim@blogspot.com Instagram: www.instagram.com/utks1m www.instagram.com/yusufazmi_s1m Facebook: fb.com/https://www.facebook.com/utksemboyan1malaysia/ fb.com/yusufazmiPPIM Biro Keahlian SEMBOYAN1MALAYSIA : 016 764 8000