Langkau ke kandungan utama

KETUA POLIS NEGARA NAFI DAKWAAN PPIM – MYNEWSHUB – 18/7/2017

POLIS menafikan tidak mengambil tindakan berhubung aduan pemilik kereta yang dikatakan gagal menuntut semula kenderaan dipajak kepada sebuah syarikat di Kajang, Selangor, seperti didakwa Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, dakwaan itu tidak benar sama sekali kerana setiap laporan diterima akan melalui proses siasatan yang adil dan telus tanpa melindungi mana-mana pihak.

“Tuduhan (PPIM) mengatakan polis tidak siasat dan tidak ambil peduli laporan adalah tidak benar sama sekali.

“Ini adalah kerana setiap negara mempunyai undang-undang dan semua lapisan masyarakat tidak kira badan bukan kerajaan (NGO) mahu pun polis sendiri perlu mematuhinya,” katanya memetik laporan Harian Metro.

Katanya, bila terdapat laporan polis yang dibuat, polis akan menjalankan siasatan mengikut prosedur yang ditetapkan, sebelum memajukan siasatan kepada pejabat Peguam Negara bagi mengklasfikasikan keputusan seterusnya.

“Kita mesti siasat betulkah seperti mana dalam laporan, apa kesalahan mereka kena siasat. Ini kerana banyak perjanjian di antara orang yang menyewakan kereta mereka dengan syarikat itu, jadi kita kena kaji semua,” katanya.

Pada masa sama, Khalid turut menyelar PPIM yang mengambil tindakan sendiri dengan menceroboh syarikat berkenaan tanpa merujuk kepada polis.

Katanya, tindakan itu tidak sepatutnya dilakukan kerana ia di luar bidang kuasa mereka dan polis akan menjalankan siasatan ke atas NGO itu.

“Kita tidak boleh buat macam samseng, serbu sebarang tempat tanpa alasan.

“Kita juga ada terima laporan terhadap mereka dan kita akan siasat tindakan mereka itu yang tidak mengikut undang-undang,” katanya.

Terdahulu, seramai kira-kira 30 pemilik kereta bersama beberapa aktivis PPIM memecahkan mangga kunci pagar di stor kenderaan syarikat berkenaan dengan tujuan mengambil semula kenderaan masing-masing sehingga berlaku kekecohan.

Susulan insiden itu, seorang pegawai syarikat terbabit membuat satu laporan polis pada hari sama.



Polis daerah Serdang dan Kajang turut menjalankan siasatan ke atas syarikat terbabit susulan 45 laporan yang diterima daripada pemilik kereta yang mendakwa ditipu sebelum ini. – MYNEWSHUB.CC

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kad Kemanusiaan (Tiada Permit, Overstay,Visa)

Terlalu banyak laporan mengenai Pekerja Asing & Majikan yang menghadapi masalah dokumestasi seperti visa, permit kerja, tinggal lebih masa (over stay) dan lain-lain.  Akibat daripada itu, mereka sering ditahan oleh pihak berkuasa dan turut didakwa hingga ke mahkamah selain ada juga pihak dengan sewenangnya mengambil kesempatan sama ada ejen, majikan atau pihak berkuasa dengan mnganiaya mereka. Kesan negatif terhadap sektor perniagaan juga semakin merosot akibat kekurangan pekerja yang mana kebanyakannya adalah pekerja asing. Majikan juga menerima kesannya yang mana akan didakwa dan disenarai hitam.  Bagi mengatasi masalah ini, MHO dengan kerjasama Persatuan Pengguna Islam Malaysia telah menyediakan khidmat penasihat undang-undang kepada warga asing dan majikan yang terlibat dengan masalah ini, MHO mempunyai lebih 25 orang peguam yang terlibat dalam program ini di seluruh Malaysia. Bagi majikan atau pekerja yang berminat memohon kad ini, bolehlah hubungi ka

JANGAN TAKUT AHLONG!

SELAGI AHLONG MAKAN NASI, SELAGI ITU TIDAK PERLU TAKUT, - Yusuf Azmi, 2017- LAPOR Laporkan aduan anda di Ibu Pejabat PPIM @ 33D-04-4, Commercial Unit, Villa Puteri Condominium, Jalan Tun Ismail 50480, Kuala Lumpur. Pastikan anda telah mendapatkan tarikh temu janji bagi mengelakkan sebarang kesulitan. Untuk sebarang pertanyaan dan tetapan temu janji, sila hubungi no hotline Unit Tindakan Khas PPIM ditalian 019 913 0000 / 013 20 1565 / 03 4050 4454 SIASAT Pihak pengadu diwajibkan untuk memberi maklumat serta butiran lengkap Ahlong. Pegawai penyiasat akan mendalami dan meniliti kes berdasarkan maklumat yang diberikan oleh pihak pengadu. RUNDING Selepas mendapat maklumat serta butiran lengkap dari pihak pengadu, pegawai penyiasat akan menjalankan rundingan awal dengan pihak Ahlong. PPIM hanya membantu dari segi rundingan seperti menghentikan faedah/bunga, menyusun semula jadual pembayaran dan mengurangkan jumlah tuntutan. Setiap keputusan dan hasil rundingan oleh

SEMBOYAN1MALAYSIA - 24/11/2017 - HARI 178 BOIKOT CALTEX: MENCARI RESPON KPDNKK

JIKA ADA SEBARANG ADUAN ATAU PERTANYAAN,SILA HUBUNGI: Alamat: 33D-04-4 Commercial Unit Villa Puteri, Jalan Tun Ismail 50480, Kuala Lumpur Hotline: 019 913 0000 / 013 220 1565 Office: 03 4050 4454 Website: www.semboyan1malaysia.my Blog: utkppim@blogspot.com Instagram: www.instagram.com/utks1m www.instagram.com/yusufazmi_s1m Facebook: fb.com/https://www.facebook.com/utksemboyan1malaysia/ fb.com/yusufazmiPPIM Biro Keahlian SEMBOYAN1MALAYSIA : 016 764 8000