Langkau ke kandungan utama

Majlis Fatwa Kebangsaan perlu jelas isu kad diskaun - Utusan Malaysia - 20/6/2017




KUALA LUMPUR 19 Jun – Penggunaan kad diskaun dalam kalangan pengguna Islam untuk menjalankan urusan pembelian menimbulkan kekeliruan selepas dikatakan haram ekoran terdapat unsur ‘al-Gharar’ atau tidak jelas, selain penipuan dan perjudian.
Ketua Aktivis Persatuan Peng­guna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, pihak berkaitan se­perti Majlis Fatwa Kebangsaan dan jabatan-jabatan agama Islam perlu tampil menjelaskan perkara sebenar bagi mengelak kekeliruan daripada terus berlaku.
Katanya, isu tersebut melibatkan kebajikan pengguna dan tanggungjawab pihak yang menyediakan kemudahan kad diskaun.
“Adalah perlu Majlis Fatwa Kebangsaan serta jabatan agama Islam di seluruh negara memberi penjelasan jelas mengenai penggunaan kad diskaun ketika membeli-belah, sama ada benar haram atau sebaliknya.
“Penjelasan yang teliti dapat mengelakkan kekeliruan berterusan dan pengguna dapat menikmati pembelian tanpa penipuan pihak-pihak tidak bertanggungjawab,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas mengenai video ceramah yang tular dalam media sosial oleh seorang penceramah dikenali sebagai Esa Deraman mengenai hukum menggunakan kad diskaun dalam urusan pembelian.
Dalam ceramah tersebut, Esa menyatakan penggunaan kad diskaun adalah haram jika pengguna perlu membayar yuran berkala seperti setahun atau enam bulan sekali kerana wujud ketidakjelasan dalam urusan jual beli mengenai berapa banyak diskaun yang boleh diperoleh selepas pengguna membayar yuran keahlian.
Dalam pada itu, Pengarah Institut Pengurusan Harta dan Kewangan Islam, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr. Nuradli Ridzwan Shah Mohd. Dali berkata, penggunaan kad diskaun yang dikenakan bayaran secara tidak langsung boleh mengaburi mata pengguna untuk berbelanja lebih ekoran ber­anggapan akan diberi potongan harga apabila menggunakan kad berkenaan.
Jelas beliau, keadaan itu memberi peluang kepada para peniaga atau pihak yang menyediakan kad diskaun menaikkan harga barangan lebih tinggi demi mengaut keuntungan.
“Pengguna sering dikaburi dengan pelbagai jenis tawaran serta promosi untuk mengga­lakkan mereka berbelanja lebih banyak dan kad diskaun adalah satu daripadanya.
“Sehubungan itu, diharap pihak berkuasa agama Islam seluruh negara dapat memberi garis panduan atau penjelasan terperinci mengenai penggunaan kad diskaun untuk menjaga kebajikan pengguna,” ujarnya.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kad Kemanusiaan (Tiada Permit, Overstay,Visa)

Terlalu banyak laporan mengenai Pekerja Asing & Majikan yang menghadapi masalah dokumestasi seperti visa, permit kerja, tinggal lebih masa (over stay) dan lain-lain.  Akibat daripada itu, mereka sering ditahan oleh pihak berkuasa dan turut didakwa hingga ke mahkamah selain ada juga pihak dengan sewenangnya mengambil kesempatan sama ada ejen, majikan atau pihak berkuasa dengan mnganiaya mereka. Kesan negatif terhadap sektor perniagaan juga semakin merosot akibat kekurangan pekerja yang mana kebanyakannya adalah pekerja asing. Majikan juga menerima kesannya yang mana akan didakwa dan disenarai hitam.  Bagi mengatasi masalah ini, MHO dengan kerjasama Persatuan Pengguna Islam Malaysia telah menyediakan khidmat penasihat undang-undang kepada warga asing dan majikan yang terlibat dengan masalah ini, MHO mempunyai lebih 25 orang peguam yang terlibat dalam program ini di seluruh Malaysia. Bagi majikan atau pekerja yang berminat memohon kad ini, bolehlah hubungi ka

JANGAN TAKUT AHLONG!

SELAGI AHLONG MAKAN NASI, SELAGI ITU TIDAK PERLU TAKUT, - Yusuf Azmi, 2017- LAPOR Laporkan aduan anda di Ibu Pejabat PPIM @ 33D-04-4, Commercial Unit, Villa Puteri Condominium, Jalan Tun Ismail 50480, Kuala Lumpur. Pastikan anda telah mendapatkan tarikh temu janji bagi mengelakkan sebarang kesulitan. Untuk sebarang pertanyaan dan tetapan temu janji, sila hubungi no hotline Unit Tindakan Khas PPIM ditalian 019 913 0000 / 013 20 1565 / 03 4050 4454 SIASAT Pihak pengadu diwajibkan untuk memberi maklumat serta butiran lengkap Ahlong. Pegawai penyiasat akan mendalami dan meniliti kes berdasarkan maklumat yang diberikan oleh pihak pengadu. RUNDING Selepas mendapat maklumat serta butiran lengkap dari pihak pengadu, pegawai penyiasat akan menjalankan rundingan awal dengan pihak Ahlong. PPIM hanya membantu dari segi rundingan seperti menghentikan faedah/bunga, menyusun semula jadual pembayaran dan mengurangkan jumlah tuntutan. Setiap keputusan dan hasil rundingan oleh

SEMBOYAN1MALAYSIA - 24/11/2017 - HARI 178 BOIKOT CALTEX: MENCARI RESPON KPDNKK

JIKA ADA SEBARANG ADUAN ATAU PERTANYAAN,SILA HUBUNGI: Alamat: 33D-04-4 Commercial Unit Villa Puteri, Jalan Tun Ismail 50480, Kuala Lumpur Hotline: 019 913 0000 / 013 220 1565 Office: 03 4050 4454 Website: www.semboyan1malaysia.my Blog: utkppim@blogspot.com Instagram: www.instagram.com/utks1m www.instagram.com/yusufazmi_s1m Facebook: fb.com/https://www.facebook.com/utksemboyan1malaysia/ fb.com/yusufazmiPPIM Biro Keahlian SEMBOYAN1MALAYSIA : 016 764 8000