Langkau ke kandungan utama

DUKA TANAH "GHAIB" - HARIAN METRO - 21/6/2017


Kuala Lumpur: “Sudahlah tanah yang dijanjikan tidak dapat, duit RM72,000 yang disimpan selama lebih 30 tahun pula lesap sekelip mata,” kata warga emas Sabri Othman, 72.
Bekas pekerja bank itu antara 150 mangsa penipuan dua individu bergelar Datuk yang didakwa menjadi dalang penipuan jualan lot tanah secara besar-besaran membabitkan kerugian keseluruhan kira-kira RM9 juta sejak enam tahun lalu.
Menurut Sabri, episod hitam hidupnya bermula pada 2012 apabila terlihat iklan lot tanah untuk dijual di daerah Hulu Langat pada harga jauh lebih murah daripada nilai pasaran membuatkannya tertarik untuk memiliki dua lot tanah pada harga RM72,000.
“Setiap satu lot tanah berkeluasan 50x60 dijual pada harga RM36,000 dan saya bersetuju membeli dua lot untuk diberikan kepada dua anak selepas yakin apabila Datuk berkenaan menunjukkan peta lot tanah.
“Malah, dia juga membawa saya ke beberapa lagi lokasi melihat lot tanah yang sudah ditarah untuk dijual kepada pembeli membuatkan saya yakin walaupun tidak ditunjukkan geran,” katanya selepas membuat aduan di Pejabat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) di sini semalam.
Menurut Sabri, kerana terlalu terdesak untuk mendapatkan tanah ditambah dengan keyakinan melihat pejabat Datuk berkenaan yang besar dan mewah, dia membuat bayaran pendahuluan sebanyak RM7,200 menggunakan wang simpanan.
“Dalam tempoh setahun, saya sudah melangsaikan semua RM72,000 termasuk menggunakan wang caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kerana tidak sabar mahu memilik tanah yang dijanjikan.
“Bagaimanapun, beberapa bulan selepas itu, saya langsung tidak mendengar khabar atau menerima apa-apa surat daripada pejabat Datuk berkenaan sehingga menyedari ditipu pada 2014 apabila mendapat tahu pejabatnya ditutup dan berpindah ke tempat lain,” tambahnya.
Harian Metro sebelum ini melaporkan modus operandi digunakan sindiket didalangi dua individu bergelar Datuk terbabit ialah menjual tanah milik orang lain di sekitar Gombak dan Hulu Langat yang belum bertukar hak milik dengan tawaran harga rendah daripada nilai pasaran.
Laporan menyebut, semua mangsa kerugian antara RM80,000 hingga RM160,000 wang simpanan, malah ada yang mengeluarkan caruman KWSP dan membuat pinjaman persendirian kerana berminat dengan tawaran itu.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kad Kemanusiaan (Tiada Permit, Overstay,Visa)

Terlalu banyak laporan mengenai Pekerja Asing & Majikan yang menghadapi masalah dokumestasi seperti visa, permit kerja, tinggal lebih masa (over stay) dan lain-lain.  Akibat daripada itu, mereka sering ditahan oleh pihak berkuasa dan turut didakwa hingga ke mahkamah selain ada juga pihak dengan sewenangnya mengambil kesempatan sama ada ejen, majikan atau pihak berkuasa dengan mnganiaya mereka. Kesan negatif terhadap sektor perniagaan juga semakin merosot akibat kekurangan pekerja yang mana kebanyakannya adalah pekerja asing. Majikan juga menerima kesannya yang mana akan didakwa dan disenarai hitam.  Bagi mengatasi masalah ini, MHO dengan kerjasama Persatuan Pengguna Islam Malaysia telah menyediakan khidmat penasihat undang-undang kepada warga asing dan majikan yang terlibat dengan masalah ini, MHO mempunyai lebih 25 orang peguam yang terlibat dalam program ini di seluruh Malaysia. Bagi majikan atau pekerja yang berminat memohon kad ini, bolehlah hubungi ka

JANGAN TAKUT AHLONG!

SELAGI AHLONG MAKAN NASI, SELAGI ITU TIDAK PERLU TAKUT, - Yusuf Azmi, 2017- LAPOR Laporkan aduan anda di Ibu Pejabat PPIM @ 33D-04-4, Commercial Unit, Villa Puteri Condominium, Jalan Tun Ismail 50480, Kuala Lumpur. Pastikan anda telah mendapatkan tarikh temu janji bagi mengelakkan sebarang kesulitan. Untuk sebarang pertanyaan dan tetapan temu janji, sila hubungi no hotline Unit Tindakan Khas PPIM ditalian 019 913 0000 / 013 20 1565 / 03 4050 4454 SIASAT Pihak pengadu diwajibkan untuk memberi maklumat serta butiran lengkap Ahlong. Pegawai penyiasat akan mendalami dan meniliti kes berdasarkan maklumat yang diberikan oleh pihak pengadu. RUNDING Selepas mendapat maklumat serta butiran lengkap dari pihak pengadu, pegawai penyiasat akan menjalankan rundingan awal dengan pihak Ahlong. PPIM hanya membantu dari segi rundingan seperti menghentikan faedah/bunga, menyusun semula jadual pembayaran dan mengurangkan jumlah tuntutan. Setiap keputusan dan hasil rundingan oleh

SEMBOYAN1MALAYSIA - 24/11/2017 - HARI 178 BOIKOT CALTEX: MENCARI RESPON KPDNKK

JIKA ADA SEBARANG ADUAN ATAU PERTANYAAN,SILA HUBUNGI: Alamat: 33D-04-4 Commercial Unit Villa Puteri, Jalan Tun Ismail 50480, Kuala Lumpur Hotline: 019 913 0000 / 013 220 1565 Office: 03 4050 4454 Website: www.semboyan1malaysia.my Blog: utkppim@blogspot.com Instagram: www.instagram.com/utks1m www.instagram.com/yusufazmi_s1m Facebook: fb.com/https://www.facebook.com/utksemboyan1malaysia/ fb.com/yusufazmiPPIM Biro Keahlian SEMBOYAN1MALAYSIA : 016 764 8000